fysiotherapeut bij sport371

Fysiotherapeute Annet ( info@amstelfysio.nl) is op maandagavonden wekelijks van 17.00 tot 21.30 uur aanwezig als fysio bij sport371. Daarnaast werkt zij ook op vrijdagochtend bij sport371. Collega fysiotherapeut en manueeltherapeut Franc is op woensdagochtend en -middag aanwezig bij sport371. Dus kom vooral langs bij sport371 op de Overtoom 371.

Hardlopen is een heerlijke sport met vele positieve effecten

Toch komen er, om uiteenlopende redenen, ook blessures voor. Probeer blessures vooral te voorkomen en doe iets met pijnsignalen.
Elke hardloper heeft een bepaalde stijl. Voor bepaalde delen van lichaam is deze stijl vaak blessuregevoeliger dan voor andere delen van het lichaam. Verder zijn er veel hardlopers die stijver zijn in het ene been dan in het andere been. Doe eens een controle en rek de spieren van beide benen om te voelen welk been minder souplesse heeft. Minder souplesse wil vaak zeggen minder opvangcapaciteit. Zorg ervoor dat je weet wat je zwakke delen van het lichaam zijn. Houd deze zwakke punten extra scherp in de gaten. Lopers die meer op de voorvoeten lopen hebben een verhoogde kans op klachten in de onderbenen. Achillespezen en kuiten worden dan extra belast. Lopers die iets passiever lopen in een wat lager ritme hebben extra blessurekans in de knieën. Noteer altijd de aard en de duur van een blessure in een logboek. Op deze manier leer je jezelf beter kennen en kun je het de volgende keer makkelijker voorkomen en er veel sneller van af raken. Probeer altijd de mogelijke oorzaken van de blessure te achterhalen en ga er actief mee aan de slag. Wat is er veranderd waardoor de blessure is ontstaan? Vaak hoeft er niet gestopt te worden met trainen maar moet er wel iets veranderen.

Running Holland werkt samen met Amstel Fysio. Fysiotherapeute Annet is zelf een fanatiek hardlooploopster en traint al jaren bij Running Holland en is daarnaast ook hardlooptrainster. 

Annet of Franc zijn aanwezig op:

  • maandagavond (Annet)
  • woensdagochtend en woensdagmiddag (Franc & Annet)
  • vrijdagochtend (Annet) bij sport371 op de Overtoom 371.
  • neem contact op voor een afspraak: info@amstelfysio.nl of via 020-2610268

 

Veel voorkomende hardloopblessures

Frictiesyndroom, buitenkant knie 

Knieschijfklachten, Chondropathie

Hielklachten, fasciitis plantaris

Shinsplints, scheenbeen

Achillespees klachten 

Rugklachten, SI-gewricht 

Harde kuiten 

Hamstring klachten

bekkenrandpijn

Voor advies voor de juiste krachtoefeningen raadpleeg uw trainer, therapeut of stuur een email naar info@runningholland.nl. Noem altijd de oorzaak en aard van de blessure.

Blessures ontstaan minder snel wanneer je goed getraind bent. De belastbaarheid neemt toe. Krachttraining verhoogt ook de belastbaarheid. Bij nieuwe belastingen kunnen blessures ontstaan. Opeens veel langer lopen, opeens veel harder lopen, opeens veel klimmen en dalen. Over het algemeen herstellen blessures sneller wanneer je ze meer aandacht geeft.


veel gemaakte fouten bij het ontstaan van blessures:

  • te lang doorlopen met pijn. “bij Ouderkerk aan de Amstel kreeg ik last. Ik ben toen nog 45 minuten naar huis doorgelopen.” Ander voorbeeld: “ik heb wel wat pijn maar ik moet toch goed trainen voor Egmond, daarom probeer ik het nog een week” .Hoe sneller je erbij bent hoe sneller is het weg. Een klein pijntje is na 5 dagen weg. Een hardnekkige pijn is na 5 weken misschien weg.
  • Trainingsbelasting te snel opvoeren.
  • Slecht schoeisel
  • Nieuwe techniek te overdreven uitvoeren.

Techniek moet zich langzaam ontwikkelen en is niet te koop in de supermarkt. Af en toe denk je aan techniek. Als je heuvel op loopt of bij tegenwind. Bij een duurloop kun je er elke 10e minuut even op letten.

  • Weinig continuïteit. voorbeeld: “de cursus begint volgende week weer, omdat ik 4 weken niets gedaan heb, doe ik nog even een lange training zodat ik goed getraind aan de cursus kan starten.” Wanneer je al enkele weken eruit bent geweest. Start dan als eerste training met een rustig duurloopje van 20 minuten op zachte ondergrond.
  • Te weinig ondersteunende krachttraining. Vooral als je weinig (verschillende) sporten hebt gedaan. Het lichaam is zo sterk als de zwakste schakel. Hardlopen doe je met je hele lichaam. Door de eenzijdige beweging bij hardlopen, maar de toch behoorlijke fysieke gesteldheid die is vereist is krachttraining gewenst.

 

Cursus najaarmarathon

Opleiding tot hardlooptrainer