Mentale wedstrijdtips  van Kimja en Dave

Hardlooptrainers Kimja en Dave hebben vele jaren ervaring als hardlooptrainers en natuurlijk ook als wedstrijdlopers. De onderstaande tips kom je niet zo vaak tegen, maar werken als een trein. Ze zijn gebaseerd op praktijkervaring!

Welke mentale tip vind jij de beste?

Visualiseer! (Kimja)

·         Durf na te denken over “wat als” en bedenk vast wat je reactie daarop zal zijn.

·         Loop de route langs in je hoofd en weet waar de lastige stukken zitten. Denk na over hoe je ermee om kan gaan. Als je dit van te voren bedacht hebt zal het je niet overvallen en kan je erop anticiperen. Wat doe je bijvoorbeeld als er een stevige tegenwind staat en wat doe je als blijkt dat het toch heel erg warm is op het parcours?

Wees scherp! (Dave)
het scherp zijn voor de wedstrijd heeft vele voordelen, zorg er dan ook voor dat je goed slaapt. Van goed slapen word je scherper en het heeft natuurlijk vele andere voordelen.
De manier hoe ik me tijdens wedstrijden scherp houd is het klokken van kilometertijden. Ben ik een paar seconden te langzaam, dan ga ik weer iets sneller lopen. Hier volgt een rijtje hoe je jezelf scherp kan houden in het laatste deel van de wedstrijd.

·         je kilometertijden blijven controleren

·         iemand proberen bij te houden die net iets sneller loopt dan jij of van dezelfde snelheid is.

·         een personal coach vragen(dat hoeft niet perse een trainer te zijn) die meefiets en je blijft aanmoedigen.

·         bekenden langs het kant zetten waar je dus nog steeds goed moet blijven lopen.

De strijd aangaan! (Dave)

·         naast iemand gaan lopen en zeggen dat je van hem/haar gaat winnen.

·         Naar iemand toelopen die voor je loopt.

·         Tegen jezelf zeggen dat je voor het 15 km punt nog 10 lopers moet inhalen

·         Liedje van Tina Turner ‘simply the best’ hard meeblerren of met een ander nummer dat je hoort.

·         Strijdkreten roepen. “COME ON” A LA Lleyten Hewitt: http://www.youtube.com/watch?v=tnH092Qtyhc (na ongeveer 15” in dit filmpje)

·         Iemand ‘per ongeluk’ toucheren tijdens de wedstrijd.  (Na ongeveer 1’ in ditzelfde  filmpje)

Denk aan waar je het voor doet! (Kimja)

Weet je tijdens de race even niet meer waar je het vandaan moet halen, denk dan waar je straks trots zal zijn, als je tenmiste doorzet.

·         Mensen langs de kant/ publiek (high fives, bandjes)

·         Trotse trainer na afloop

·         Familie en vrienden

·         Trainingsuren die je gemaakt hebt

·         Je hardloopmaatjes

·         Je medaille na de finish

Hoe blijf je uit het negatieve? (Kimja)

·         Geen open vragen! (brief je supporters langs de kant over wat ze juist wel en wat juist niet tegen je moeten zeggen).

·         Laat bekenden je positief benaderen (je kan het!, ik ben trots op je!, het ziet er goed uit!)

·         Je bent NIET zielig, afgesproken?

·         Focus op het positieve (zoek het op)

·         Creëer het zelf door jezelf toe te spreken

Zeg wat je gaat doen! (Dave)
Geloof in wat je wilt en bereid je voor op wat je gaat doen. Als je mentaal beter bent voorbereid zul je tijdens de race beter om kunnen gaan met tegenslagen. Je zal minder snel opgeven als het lastig wordt. Tijdens de race krijg je vaak 1 of 2 mindere momenten

Ik zeg altijd tegen iedereen wat mijn doel is voor een komende wedstrijd. Hiermee verhoog ik de druk voor mezelf een beetje. Dat is geen nadeel maar een voordeel. Ik word er scherp van en zal daarom beter mijn best doen. Wat in ieder geval sterk verbetert is de mentale voorbereiding als je je doelstelling kenbaar maakt.

Veel plezier en succes,

Kimja en Dave

'Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going'

Daarnaast hebben we natuurlijk nog vele andere tips