Hardlopen op dunne schoenen of ’blootvoets’ lopen

Natural running hardloopschoenen zijn schoenen met weinig ondersteuning, dunne zool en weinig drop (hoogte hak tov voorvoet). Het idee achter dit type hardloopschoen is dat het lichaam beter z’n best gaat doen en daardoor sterker wordt. Hoe dikker de zool van een hardloopschoen, hoe slechter dat is voor de ontwikkeling van looptechniek. Hoe minder demping hoe beter dat is voor jouw hardlooptechniek.

Mijn gymleraar op de middelbare school (meneer Jung)….
liet ons 100 meter sprints maken op schoenen en klokte onze tijd. Toen we daarna deze afstand blootvoets overdeden liepen al mijn klasgenoten en ik een stuk sneller. Wij konden dat niet begrijpen, maar je voelde eigenlijk wel dat je sneller was.

Verbetering techniek
hoe minder demping in de schoen, hoe beter de hardlooptechniek. Hoe kan dat nou?

Als je schoen minder demping heeft, dan móet je lichaam de klap beter opvangen. Het lichaam gaat dat doen door technisch beter te lopen. Het lichaam gaat de verschillende manieren van schokdemping die in de benen zijn beter gebruiken. Zowel de voeten, enkels, onderbenen, knieën als bovenbenen kunnen voor schokdemping zorgen als ze op de juiste manier worden gebruikt.

Voet zorgt voor schokdemping
de voet bestaat uit vele verschillende kleine structuren zoals allerlei botjes, pezen en spiertjes. Bij elkaar is de vorm van de voet hol. Daarom kan de voet inveren en uitveren wanneer je op de hele voet op de grond komt. Wanneer je op de hak (is één grote bot) neerkomt, kan de voet niet meer inveren. Hardlopen op dunnen schoenen zonder hakverhoging stimuleert daarom het lopen op de hele voet itt schoenen met een dikke zool die hiellanding stimuleren.

Sterkere onderbenen
wanneer je met een betere hardlooptechniek loopt, dan wordt je lichaam sterker op de juiste manier. Je wordt sterker in je voeten, kuiten, schoenen en knieën zoals hardlopers sterker zouden moeten worden. Elke 500 meter die je technisch goed loopt, betekent een kleinere kans op hardloopblessures. Je benen worden dan sterker op de juiste manier en deze nuttige kracht kun je dan zien als kracht om blessure te helpen voorkomen. Een slappe voet die niet gewend is om zijn werk goed te doen, zal je ook niet helpen om achillespeesklachten te voorkomen

Kuiten worden sterker omdat je ze harder gaan werken om de klap op te vangen, dus kunnen de kuiten de volgende keer de klap beter opvangen.

Hoe bouw ik het op?
hardlopen op dunnen schoenen met weinig demping onder de hak is dus echt aan te raden. Maar als je dat niet gewend bent om te doen, dan dien je dat wel zorgvuldig op te bouwen. Wanneer je naturalistische hardloopschoenen aanschaft, gebruik je schoenen in de eerste weken dan niet bij elke training. Zie onderstaand schema.

dinsdag

donderdag

zondag

Je normale hardloopniveau met normale hardloopschoenen

 5 keer 5’ snel

 45’ in zone 2

80’ in zone 1

Opbouw met naturalistische schoenen

Week 1

Normaal programma op normale schoenen

35’ op dúnne schoenen

Normaal programma op normale schoenen

Week 2

Normaal programma op normale schoenen

45’ op dúnne schoenen

Normaal programma op normale schoenen

Week 3

op dúnne schoenen

Normaal programma op normale schoenen

Normaal programma op normale schoenen

Week 4

op dúnne schoenen

Normaal programma op normale schoenen

Normaal programma op normale schoenen

Week 5

op dúnne schoenen

op dúnne schoenen

Normaal programma op normale schoenen

Week 6

op dúnne schoenen

op dúnne schoenen

Normaal programma op normale schoenen

Week 7

op dúnne schoenen

Normaal programma op normale schoenen

op dúnne schoenen

Week 8

op dúnne schoenen

op dúnne schoenen

op dúnne schoenen

Veel plezier met je nieuwe schoenen. Hardlopers van Running Holland krijgen overigens 10% korting bij Natural Born Runners.

Interessant? Bekijk ook eens ons YouTube kanaal of lees onze andere blogs