5 weekse cursus hardlooptechniek voor beginners

hardloopschool Running Holland organiseert korte cursussen 'looptechniek' voor lopers zonder hardloopervaring. Deze cursus wordt gegeven in het Amsterdamse Vondelpark en Amsterdamse Bos(start vanaf bezoekerscentrum bij ingang 'Van Nijenrodeweg'. Er worden 4 trainingen + een afsluitende duurloop (20'-25' aan een stuk) aangeboden.  In de eerste 4 weken ligt er veel nadruk op technisch goed lopen. De intervallen zijn kort. Als 'huiswerk' ontvang je een trainingsschema waarbij je voor jezelf een hele rustige training doet. Zo train je dus 2 keer in de week. Eén keer een intervalprogramma met de groep met veel aandacht voor techniek en één keer een langere rustigere training die langzaam wordt uitgebouwd. Na de eerste training ontvang je een trainingsschema.

Met deze start van je hardloopcarriere verwachten we dat je nog jaren lang plezier hebt van deze heerlijke sport. Met een beetje discipline vanuit jezelf én onze hulp gaat dat zeker lukken.

Je zal jouw hardlooptechniek verbeteren waardoor je makkelijker en blessurevrij kan blijven hardlopen.

Wanneer gaat deze cursus looptechniek voor beginners weer van start?

  • op zaterdagen om 11.15 uur in het Amsterdamse Bos vanaf het bezoekerscentrum:  28 mei, 11, 18 en 25 juni + 1 extra training (Arnoud)
  • op vrijdagen om 11.15 uur in het Amsterdamse Bos vanaf het bezoekerscentrum: op  17, 24 juni + 1 en 8 juli + 1 extra training (Dave)
  • op maandagen om 18.30 uur & 19.45 uur in het Amsterdamse Bos vanaf het bezoekerscentrum: op 16, 23 en 30 mei en 13 juni + 1 extra training (Dave).
  • Inclusief een extra training (gezamenlijke duurloop) op een later te plannen moment. Dit moment wordt in overleg met de groep afgesproken.
  • Kleine groepen
  • Werken in thema’s met veel individuele aanwijzingen
  • Trainingen van toptrainer
  • Korte sessies van maximaal 60 minuten
  • ondersteuning met youtube instructiefilmpjes
  • Inhaalmogelijkheid bij andere groep als je een keer niet kunt
  • Vanaf Overtoom 371 of vanaf bezoekerscentrum in het Amsterdamse Bos.
  • Kosten 61 euro.

manier van aanleren looptechniek

Tijdens de eerste bijeenkomst wordt er een video-opname gemaakt van jouw looptechniek en wordt ingesproken wat beter of anders kan. Tijdens de tweede en derde bijeenkomst worden er verschillende technieken aangereikt en met zeer veel persoonlijke feedback. Er worden veel techniekaccenten aangeboden, maar niet alle accenten passen. Je voelt zelf goed wat wel werkt en niet werkt. In samenspraak met jouw trainen kies je een aantal techniekaccenten uit waarmee je door gaat. Tot slot van elke training wordt een loopprogramma met korte intervallen gedaan om de gekozen technische accenten in de praktijk toe te passen en om ze te leren te doen in de juiste mate. Het in de juiste mate toepassen van deze hardlooptechnieken is belangrijk om efficient te blijven lopen. Bij de 4e training wordt er opnieuw een video opname gemaakt om zo goed het verschil te kunnen zien tussen 'before' (week 1) en 'after' (week 4).

  1. week 1: video looptechniek. Vooraf korte warming up. lopen over 50 meter met individuele aanwijzingen. techniekoefeingen op de plaats. intervalprogramma 8-12 keer 30" met aandacht voor betreffende techniekaccent.
  2. week 2: korte warming up. Daarna 'lopen met 3 accenten' gericht op 'kort contact' en 'knie-inzet'. Loopscholingsvormen gericht op 'kort grondcontact' en 'knie-inzet'. Intervalprogramma 6-8 45". Na afloop: 'hoe kun je sneller worden?'  'Hoe kun je deze tips gebruiken om sneller te worden'. 
  3. week 3: korte warming up. Daarna aandacht voor accenten 'actieve voetplaatsing' en 'juiste arminzet'. Oefeningen op de plaats gericht op deze accenten. Daarna 4-6 keer 50 meter met individuele techniekaccenten. Intervalprogramma: 7-9 keer 1'. Na afloop: 'Wat is een goede ademhalingstechniek?'
  4. week 4: korte warming up. Accenten betreffende de afzet(strekking). Daarna video-opnames met ingesproken verbeterpunten tov week 1. Daarna lopen over 4 keer 50 meter met de verbeterpunten benadrukt. De aangeleerde aspecten worden aan de verschillende deelnemers laten zien. Bevestiging hiervan is een belangrijk aspect in het leerproces. Grondoefeningen. Intervalprogramma met daarin 3-5 keer (1' -30")

korting, aanmelding & kosten

Wanneer je een tweede keer per week een cursus bij ons doet, dan betaal je de helft voor de tweede groep.
Wellicht kom je in aanmerking voor 30% young professional korting of 50% studentenkorting. 

Inschrijven Start datum & tijd Dag Doel Locatie Trainer Kosten
maandag, 16 mei, 2022 - 18:30
Maandag
verbeteren hardlooptechniek
Amsterdamse Bos
Dave
€ 61,03
maandag, 16 mei, 2022 - 19:45
Maandag
verbeteren looptechniek
Amsterdamse Bos
Dave
€ 61,00
zaterdag, 18 juni, 2022 - 11:15
Zaterdag
verbeteren hardlooptechniek
Amsterdamse Bos
Arnoud
€ 61,01
vrijdag, 17 juni, 2022 - 11:15
Vrijdag
verbeteren looptechniek
Amsterdamse Bos
Dave
€ 61,02

Meld je ajb uiterlijk 3 dagen vooraf aan voor deze cursussen!

sportmedische keuring

Om gezondheidsrisico's uit te sluiten en om je te helpen gericht te trainen raden we je aan om voordat je aan deze cursus begint een sportmedische keuring te doen. Het is niet verplicht om deze keuring te doen.

(op) vakantie of afwezig

Mocht je een keer niet kunnen op jouw voorkeursdag, dan kun je bij een van de andere groepen inhalen. Maak daar vooral gebruik van, dat vinden we heel erg fijn. Wij hebben ruim 25 groepen, dus genoeg mogelijkheden om trainingen in te halen.

Deze cursus is inclusief:

  • 4 trainingen op je voorkeursdag + een extra afsluitende gezamelijke duurloop van 20-25 minuten.
  • inhaalmogelijkheden bij de parallelgroep 
  • in week 1: video opname 'before' met daarin ingesproken de meest opvallende fouten en goede punten.
  • in week 4: video opname 'after' met verbeteringen.
  • instructie filmpjes (youtube) over de verschillende looptechnieken.

***** : Heren sub 41'/10 km. Dames sub 43'/10 km
****: sub 46'/10 km voor dames en heren.
*** : pittig, minimaal 1 jaar hardloopervaring. Kan 60 minuten aan een stuk hardlopen.
** : minimaal 3 maanden hardloopervaring, kan ongeveer 20 minuten aan een stuk hardlopen.
* : voor beginners, geen hardloopervaring vereist

Deelname aan deze cursus is op eigen risico. We gaan ervan uit dat u de algemene voorwaarden voor deelname heeft gelezen.

reacties deelnemers over deze cursus looptechniek voor beginners


Elisabeth: "Afgelopen maandag heb ik de eerste training gevolgd in de klas hardlopen voor beginners. Ik vond het erg leuk en heb al veel geleerd!"

Esther: "Beste Dave, Ik vond je begeleiding super en nogmaals hartelijk dank."

Leonora: "It is a very enjoyable course and I always look forward to it every Saturday.. Leonora"

Amy: Hoi Dave, Dankjewel. De trainingen waren leuk en geven motivatie. Dus dat gaat wel de goede kant op! Groet, Amy

Patricia:  Hoi Dave,Ik vond het prettig dat je technieken uitlegde...en hoe dat werkte qua lopen...knieën optillen....strekken tijdens lopen...en ik voelde tegelijkertijd hoe dat weer  werkte op mijn lijf...je bent duidelijk qua opdr achten ...van bank tot bank...de intervallen...prima...en de oefeningen achteraf ook prima..Dat was het...dank je wel!Grtjs Patricia 


Merlien: "Ik ben er zeker de laatste training bij en ga ook gezellig door met Wilbert en hardloopvriend(innen). Met vriendelijke groet 

Merlien Derby"


Michaela: "de eerste training was erg leerzaam en de groep heel gezellig. Ik heb een hele goede indruk van Running Holland."

Virginia: "Ik vond het super! Werd er lekker enthousiast van waardoor je al snel te hard wilt gaan. Maar gelukkig werd ik een beetje afgeremd. Hierdoor heb ik de training

met een goed gevoel af kunnen sluiten. "


Barbara Herrmann: "Deze cursus heeft me wel een heleboel informatie over techniek en opbouw geleerd en me over de eerste drempel heen gehaald om zelf te gaan hardlopen. Dus ik ga er zeker met plezier mee door."

Hanny de brouwer: "Ik bedank jullie en Sven erg voor de nieuwe inzichten die ik heb gekregen in de manier van hardlopen. Ik vond het erg leuk en leerzaam!"

Onze cursussen

Marathontraining

Personal training