Marathon training 2021

Running Holland organiseert een cursus ter voorbereiding op een najaarsmarathon. Wil je een keer de New York marathon (zondag 7 november 2021), de Amsterdam marathon (17 oktober 2021), de marathon van Berlijn (26 september 2021) of de marathon van Rotterdam (24 oktober 2021) lopen? Wij begeleiden je graag opweg naar uw eerste marathon of naar een snelle marathon. Er worden 14 marathontrainingen, 6 duurlopen op zondagochtend + 3 zaterdagtrainingen(op het strand/ i/d duinen) aangeboden verspreid over de periode april-oktober 2021. We vragen een uitgangsniveau van minimaal 2 jaar hardloopervaring en dat de deelnemers het laatste jaar minimaal 1 keer een 10 e.m (16,1 km) hebben gelopen. De clinic van 15 mei wordt gegeven door ervaren marathontrainer Dave Baars en de clinics van 1 mei en 19 juni bestaan uit een training en presentatie van Nederlandse toploopster Jill Holterman. Voor meer informatie over deze clinics kun je verderop op deze pagina kijken. Daarnaast kun je onbeperkt meelopen in de duurloopgroepen op zondagochtend gedurende de gehele duur van deze najaarsmarathoncursus.

kosten, aanmelden & korting

Wanneer je een tweede keer per week bij ons wilt komen trainen, dan betaal je slechts 50% voor de tweede cursus. Wellicht kom je in aanmerking voor 30% young professional korting of 50% studentenkorting. Via de volgende link vind je meer informatie over het jaarlidmaatschap. Wilt u meer informatie dan kunt u een e-mail of met ons bellen. Zie deze link voor onze contactgegevens. De kosten voor de trainingen bedragen 260 euro (inclusief video training en persoonlijk schema) 240 euro (inclusief persoonlijk schema) of 180 euro zonder persoonlijk trainingsschema. Startnummer en reis zijn niet bij deze cursus inbegrepen.

Jaarleden+ betalen niet extra voor deze cursus, maar wel als zij een persoonlijk trainingsschema willen ontvangen.

Inschrijven Start datum & tijd Dag Doel Locatie Trainer Kosten
zaterdag, 24 april, 2021 - 11:15
Zaterdag
najaarsmarathon + pers schema +Run8
Amsterdamse Bos
Dave
€ 260,00
zaterdag, 24 april, 2021 - 11:15
Zaterdag
najaarsmarathon + pers. schema
Amsterdamse Bos
Dave ea
€ 240,00
zaterdag, 24 april, 2021 - 11:15
Zaterdag
najaarsmarathon
Amsterdamse Bos
Dave ea
€ 180,00
woensdag, 21 april, 2021 - 18:00
Woensdag
najaarsmarathon + pers. schema + Run8
Amsterdamse Bos
Dave
€ 259,00
woensdag, 21 april, 2021 - 18:00
Woensdag
cursus najaarsmarathon + pers. schema
Amsterdamse Bos
Dave
€ 239,00
woensdag, 21 april, 2021 - 18:00
Woensdag
najaarsmarathon
Amsterdamse Bos
Dave
€ 179,00
dinsdag, 20 april, 2021 - 19:45
Dinsdag
najaarsmarathon + pers. schema + Run8
Amsterdamse Bos
Dave
€ 259,01
dinsdag, 20 april, 2021 - 19:45
Dinsdag
najaarsmarsthon + pers. schema
Amsterdamse Bos
Dave
€ 239,01
dinsdag, 20 april, 2021 - 19:45
Dinsdag
najaarsmarathon
Amsterdamse Bos
Dave
€ 179,01
zaterdag, 1 mei, 2021 - 10:00
Zaterdag
najaarsmarathon
Amsterdamse Bos
Jill Holterman
€ 25,01
zaterdag, 15 mei, 2021 - 10:00
Zaterdag
najaarsmarathon
Amsterdamse Bos
Dave Baars
€ 24,99
zaterdag, 19 juni, 2021 - 10:00
Zaterdag
najaarsmarathon
Amsterdamse Bos
Jill Holterman
€ 25,00

gratis intake, online of face to face

Hoe beter we de doelstelling en achtergrond van onze klanten(jij dus) kennen, hoe beter we jou kunnen begeleiden. We bieden daarom een gratis intake van ongeveer 20 minuten aan waarbij we en plan maken en meest geschikte groep voor je bepalen. Deze gratis intake geldt zowel voor nieuwe cursisten als voor hardlopers die reeds een cursus bij ons hebben gedaan. Klik hier voor het maken van een gratis intake. 

geen geldverspilling

De dagen dat er training gegeven wordt zijn op zowel zaterdagochtend, dinsdagavond en op woensdagavond. We doen ook gezamenlijk mee aan wedstrijden in de voorbereiding. Als je niet op alle geplande trainingsdagen kunt, is dat geen probleem. Je betaalt voor 23 trainingen, daarnaast kun je 5 extra meetrainen op een andere dag bij een andere groep. We gaan er dus van uit dat je niet alle dagen kunt en daarnaast kun je dus onbeperkt meetrainen op zondagochtend met gezamenlijke duurlopen.

training

De meeste trainingen zijn opgebouwd uit een warming-up, loopspecifieke krachttraining, hardlooptechniek en een (interval)programma. Ook worden er regelmatig gezamenlijke lange duurlopen gedaan op zondags. De trainingen zijn bij aanvang rustig en minder lang, en worden gedurende de cursus steeds langer van duur. Een enkele keer doen we mee aan een oefenwedstrijdje als training. Specialisten vertellen na een training over hardlooponderwerpen. Denk aan voedingsdeskundigen en fysiotherapeuten. De meeste trainingen vinden plaats in het Amsterdamse Bos. De lange duurlopen op zondags vinden oa plaats in de duinen en in de omgeving van Amsterdam zoals rondom Durgerdam en langs de Amstel.

blessures

hardlopen is een zware sport, het lopen van een marathon is nog veel zwaarder. Als je iets mankeert in je lichaam, komt het in de marathonvoorbereiding zeker aan het licht. Het voorkomen van blessures en omgaan met blessures speelt in de voorbereiding een belangrijke rol. We werken nauw samen met een fysiotherapeut die is gespecialiseerd in hardloopblessures. Zij hebben zeer veel ervaring met de begeleiding van hardlopers  Wanneer je voor 10 juni geblesseerd raakt en het niet meer ziet zitten, dan krijg je 50% van je geld terug. Vraag om de voorwaarden. We raden aan een sportkeuring door een sportarts te laten doen, zie het kopje van hieronder.

trainingsdata zaterdagochtenden met trainer DAve Baars

groep zaterdag 11.15 uur:
zaterdag 24 april 11.15 uur (Amsterdamse Bos)
zaterdag 1 mei 10.00 uur (clinic 1 met Jill Holterman)
zaterdag 15 mei om 10.00 uur (clinic 2 met Dave Baars)
zaterdag 22 mei om 10.00 uur Kennemerduinen
zaterdag 29 mei 2020 om 11.15 uur Amsterdamse Bos
zaterdag 5 juni om 11.15 uur (Amsterdamse Bos)
zaterdag 19 juni om 10.00 uur (clinic 3 met Jill Holterman)
zaterdag 26 juni(10.00 uur (strand Zandvoort)
zaterdag 3 juli (10.00 uur Kennemerduinen)
zaterdag 17 juli 11.15 uur (Amsterdamse Bos)
zaterdag 21 augustus om 11.15 uur  (Amsterdamse Bos)
zaterdag 28 augustus om 11.15 uur (Amsterdamse Bos)
zaterdag 11 september  (vooraf worden om 10.00 uur voedingstips gegeven)
zaterdag 11 september om 11.15 uur (Amsterdamse Bos)
zaterdag 2 oktober om 11.15 uur (Amsterdamse Bos)
zaterdag 9 oktober om 11.15 uur (Amsterdamse Bos)
zaterdag 30 oktober om 11.15 uur (Amsterdamse Bos)

groep dinsdagavonden 19.45 uur met trainer Dave
dinsdag 20 april 19.45 uur (Amsterdamse Bos)
         + clinic zaterdag 1 mei 2020 om 10.00 uur (clinic 1 met Jill Holterman)
dinsdag 4 mei 19.45 uur (Amsterdamse Bos)
         + clinic 2 met Dave Baars op zaterdag 15 mei om 10.00 uur (zie beneden)
dinsdag 18 mei 19.45 uur (Amsterdamse Bos)
        + training zaterdag 22 mei om 10.00 uur Kennemerduinen
dinsdag 1 juni 19.45 uur (Amsterdamse Bos)
        + clinic zaterdag 19 juni om 10.00 uur (clinic 3 met Jill Holterman)
dinsdag 22 juni om 19.45 uur (Amsterdamse Bos)
         + training zaterdag 26 juni(10.00 uur (strand Zandvoort)
         + training zaterdag 3 juli (10.00 uur Kennemerduinen)
dinsdag 6 juli 19.45 uur (Amsterdamse Bos)
dinsdag 13 juli 19.45 uur (Amsterdamse Bos)
dinsdag 24 augustus om 19.45 uur  (Amsterdamse Bos)
dinsdag 31 augustus om 19.45 uur (Amsterdamse Bos) + zaterdag 11 september om 10.00 uur voedingstips gegeven
dinsdag 7 september 19.45 uur (Amsterdamse Bos)
dinsdag 14 september om 19.45 uur (Amsterdamse Bos)
dinsdag 5 oktober om 19.45 uur (Amsterdamse Bos)
dinsdag 26 oktober om 19.45 uur (Amsterdamse Bos)
 

groep woensdagavonden 18.00 uur met trainer Dave
woensdag 21 april 18.00 uur (Amsterdamse Bos)
         + clinic zaterdag 1 mei 2020 om 10.00 uur (clinic 2 met Jill Holterman)
woensdag 12 mei 18.00 uur (Amsterdamse Bos)
        + clinic 2 met Dave Baars op zaterdag 15 mei om 10.00 uur (zie beneden)
woensdag 19 mei 18.00 uur (Amsterdamse Bos)
        + training zaterdag 22 mei om 10.00 uur Kennemerduinen
woensdag 2 juni 18.00 uur (Amsterdamse Bos)
        + clinic zaterdag 19 juni om 10.00 uur (clinic 3 met Jill Holterman)
woensdag 23 juni om 18.00 uur (Amsterdamse Bos)
         + training zaterdag 26 juni(10.00 uur (strand Zandvoort)
         + training zaterdag 3 juli (10.00 uur Kennemerduinen)
woensdag 7 juli 18.00 uur (Amsterdamse Bos)
woensdag 14 juli 18.00 uur (Amsterdamse Bos)
woensdag 25 augustus om 18.00 uur  (Amsterdamse Bos)
woensdag 1 september om 18.00 uur (Amsterdamse Bos) + + zaterdag 11 september om 10.00 uur voedingstips gegeven
woensdag 8 september 18.00 uur (Amsterdamse Bos)
woensdag 15 september om 18.00 uur (Amsterdamse Bos)
woensdag 6 oktober om 18.00 uur (Amsterdamse Bos)
woensdag 27 oktober om 18.00 uur (Amsterdamse Bos)

De trainingen vinden plaats in het Amsterdamse Bos en er wordt verzameld bij het bezoekerscentrum, wanneer er een keer op een andere plaats wordt getraind, wordt dat van te voren per email aangegeven. Komt het tijdstip van zaterdags 11.15 uur een keer net goed uit, dan ben je welkom om die betreffende zaterdag mee te trainen met de groep van 9.30 uur. 
We bieden deze cursus aan op zowel dinsdagavond, woensdagavond als op zaterdagochtend. Je meld je hieronder aan voor één van deze momenten, maar je kunt altijd op de andere dag komen meetrainen als jouw voorkeursdag niet uitkomt.

* de trainingen van 15 mei, 1 mei  en 19 juni starten om 10.00 uur en worden in clinicvorm gegeven. Deze clinics zijn onderdeel van de marathoncursus. Zo'n clinic kan ook los worden betaald en kosten 25 euro.

video marathontraining van Run8

Tijdens de marathonvoorbereiding wordt er veel van je gevraagd en het lopen van een marathon is complex. We raden aan om naast deze praktische trainingen met heel veel tips en persoonlijke adviezen ook te kiezen voor onze video marathontraining van Run8.nl. "Met jouw trainer op zak" kun je altijd alle marathonaviezen bekijken en mis je niets. In ruim 60 video's geven we antwoord op alle marathonvragen die er zijn. De kosten voor deze video marathontraining kosten voor deelnemers aan de marathoncursus 20 euro.

clinic 1 op zaterdag 1 mei om 10.00 uur Amsterdamse Bos (25 euro)

'clinic trainingsleer' Nederlands toploper Jill Holterman geeft deze clinic en heeft zich in april 2021 met een tijd van 2u28'28" gekwalificeerd voor de Olympische marathon van Tokyo.
praktijk(10.00-11.15 uur): tijdens het praktijkgedeelte van deze clinic gaat Jill in op het belang van de balans tussen 'rust & training'. Verder gaat Jill in op het nut van de verschillende zones. Hoe voelen deze verschillende zones aan en wanneer loop je in deze zones.

theorie (11.15-12.15 uur): Tijdens het theoriegedeelte van deze clinic gaat Jill verder in op het onderwerp trainingsleer:

  • Is het echt zo belangrijk om duurtrainingen in zone 1 te doen?
  • Wat is het nadeel van het te snel lopen van duurlopen?
  • Wat gebeurt er in het lichaam als ik langer train dan voorheen?
  • Wat gebeurt er in het lichaam als ik intensief train? Is dat ook goed voor de marathon?
  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik tijdens mijn marathon langer op mijn voorraden kan lopen?

Uiteraard is er ruim de gelegenheid om vragen te stellen.

clinic 2 op zaterdag 15 mei 10.00  uur Amsterdamse Bos (25 euro)

clinic 2 start met een praktijktraining van ongeveer 1,5 uur. Daarna gaan we na afloop in op het lezen en volgen van het trainingsschema. Het gevecht in jouw hoofd tussen discipline en verstand staat daarin centraal.  Wanneer is het goed om jouw opgegeven schema van jouw trainer op te volgen en wanneer is het juist verstandig om daarvan af te wijken? Hoe ga je daar psychologisch mee om? Wat kun je doen om hardloopblessures te voorkomen? Wat zijn de eerste signalen en hoe herken je die? Waarom is hardlopen zo'n blessuregevoelige sport?
Hardlooptrainer Dave Baars vertelt over zijn ervaringen als hardloper en over zijn ervaringen als hardlooptrainer in dit proces; 'voorkomen van hardloopblessures'.

clinic 3 op zaterdag 19 juni 10.00 uur Amsterdamse Bos (25,01 euro)

Wedstrijdspanning en wedstrijdvoorbereiding
Tijdens het praktijkdeel van deze clinic geeft Nederlands toploopster Jill Holterman (marathon: 2u28'18") halve marathon: 1u11'41" & 10 kilometer: 32'15") een complete training waarbij de onderwerpen 'wedstrijdspanning' en 'wedstrijdvoorbereiding' centraal staan.

theorie: 11.15-12.15 uur: Jill vertelt over het belang van een mentale voorbereiding en vertelt hoe je niet teveel last hebt van wedstrijdspanning, maar er juist meer van gebruik kunt maken. Wedstrijdspanning heb je nodig om goed te kunnen presteren en tijdens de voorbereiding ga je steeds meer geloven en vertrouwen krijgen in jouw scherpe doelstelling.

Wat is bij de cursus inbegrepen

  • 14 marathontrainingen op zaterdagochtend of dinsdagavond of woensdagavond
  • gedurende de hele periode de mogelijkheid om trainingen in te halen op andere momenten.
  • 1 strandtraining op zaterdagochend
  • 2 duintrainingen op zaterdagochtend
  • plus onbeperkt deelname aan duurlopen op zondagochtend. klik hier voor de duurlopen voor de periode april-juli.
  • klik hier voor informatie over de duurlopen in de periode augustus-oktober
  • 5 keer mogelijkheid tot extra training op andere dag in de week bij andere groep.
  • mogelijkheid tot meetrainen in de groep van zaterdags om 9.30 uur als 11.15 uur niet goed uitkomt. Inhalen op andere momenten en locaties kan ook. 
  • persoonlijk trainingsschema (gebaseerd op vragenlijst en logboek)
  • begeleiding via email
  • begeleiding fysiotherapeut
  • informatie van specialisten (oa Jill Holterman en fysiotherapeut en podoloog Fabian Geveke)

sportmedische keuring

Om gezondheidsrisico's uit te sluiten en om je te helpen gericht te trainen raden we je aan om voordat je aan deze cursus begint een sportmedische keuring te doen. Dit kan bij een sportarts. 

14 km is echt te kort

Wij kiezen niet voor de marketingmethode om maximaal 14 km te lopen omdat het simpelweg een minder goede training is dan een lange duurloop. Een training van bijvoorbeeld 28 km is veel specifieker en daarom beter. De kans op spierkramp tijdens de marathon zal daarom kleiner zijn en verder heeft het vele andere voordelen. Wij zijn een hardloopschool waarin termen als 'coaching', 'interesse', 'begeleiding', 'blessurepreventie' veelvuldig naar voren komen en wij heel belangrijk vinden. We begrijpen waarom lopers soms voor deze weg kiezen en maximaal 14 km gaan rennen. De kans op een blessure en overtraindheid is dan namelijk klein. Vanwege de uitstekende begeleiding van onze trainers van de marathoncursussen (zoals Kimja, Maurik en Dave) is de kans op deze klachten een stuk kleiner. Wij willen altijd coachen en vinden goede persoonlijke begeleiding juist fijn. Bijvoorbeeld een half uur eerder afspreken om 1-1 te coachen of na de training een stukje persoonlijke begeleiding te doen doen we heel graag. We passen een trainingsschema regelmatig aan en leren onze cursisten te luisteren naar hun lichaam. we maken duidelijk hoe dat moet en moedigen aan om juist trainingen over te slaan als dat nodig is.

Verder hebben wij juist de ervaring dat lang hardlopen heel erg blessurepreventief is en natuurlijk erg lekker.

Referrenties van enkele cursisten

"deze cursus is super, ik heb zoveel geleerd over de marathon van New York en er daarom heerlijk gelopen. Het is heel leuk om je samen met andere lopers voor te bereiden op een marathon. Je moitveert elkaar en leert van elkaars ervaringen. Halverwege de cursus had ik problemen met mijn knie, maar dankzij de uitstekende begeleiding van verschillende trainers en fysiotherepeut ging ik vol vertrouwen naar NY. Ik had geleerd om me in te houden op de eerste brug (Verrazzano-Narrows bridge) en daar heb ik de rest van de marathon profijt van gehad. Het was een geweldige ervaring!"

Marieke ten Have uit AmsterdamNienke uit Amsterdam: "Hoi Dave, ontzettend bedankt voor de training de afgelopen maanden, je schema's, je support en het vertrouwen dat je me gaf om door te zetten."

Ik ben super trots op het resultaat, thanks!!

Kimja uit Amsterdam: "ik liep 10 minuten sneller dan de vorige keer. Super bedankt voor de training, het schema en de tips. Wat ben je toch een supertrainer!"

Djamel Deken uit Amsterdam (New York 2010, 3 uur 28'): "Running Holland bedankt voor alle waardevolle tips en trainingen. Deze hebben mij erg geholpen bij mijn voorbereiding voor en tijdens de marathon."

Sabrina uit Amsterdam: "Trainer, jij bent mijn held. Heb veel van je geleerd. Ik heb eindelijk kunnen laten zien
dat ik positief kan eindigen. Bedankt."

Michiel uit Amsterdam:  "Dank je wel voor de marathon trainingen. Ik heb nog nooit zoveel km's plezierig gelopen dus een betere training voor de marathon kon ik niet wensen"

Igor uit Amsterdam:  "collega zakte terug na 39km. Ik kon toen nog versnellen. Erg voldaan en trots gevoel als je de finish over bent.Zonder je schema had ik het niet gehaald, thanks!!!"

Hildegard uit Amsterdam:

"Hoi Dave,
Gefinisht in uiteindelijk 5.22. Heel hartelijk dank voor de laatste weken en de tijd die je aan mij besteedt hebt. Het was ook super motiverend dat je aan de kant stond!"

Margriet uit Amsterdam:
"Super bedankt voor alles! Heb zo hard genoten vandaag tijden de Amsterdam marathon en gelukkig geen enge mannen met hamers gezien:)

Thanks!"

Nissi uit Amsterdam:
  "Nogmaals dank voor de cursus. Heb veel geleerd (techniek, voeding, mentaal).
En vond de groep ook erg leuk en stimulerend.
Het was absoluut de moeite waard, Nissi
"

Amber uit Amsterdam:
  "ik heb de marathon van Berlijn gelopen in 3.40. Heel blij mee! Ik wilde tussen de 3.37 en 3.41 lopen en dat is gelukt. En voelde me top fit mede dankzij jouw schema's. Man met de hamer niet tegengekomen.  Alleen de laatste 2 km waren heel zwaar. Maar toen dacht ik aan jou uitspraak ( ga je opgeven waar je maanden voor heb getraind...) en kon ik die laatste 2 toch doen in 5.20 per km.  Morgen ga ik me inschrijven voor de marathon van Berlijn 2014. En doe ik m in 3.30 :-)."

Marieke uit Amsterdam:
"deze cursus is super, ik heb zoveel geleerd over de marathon van New York en er daarom heerlijk gelopen. Het is heel leuk om je samen met andere lopers voor te bereiden op een marathon. Je moitveert elkaar en leert van elkaars ervaringen. Halverwege de cursus had ik problemen met mijn knie, maar dankzij de uitstekende begeleiding van verschillende trainers en fysiotherepeut ging ik vol vertrouwen naar NY. Ik had geleerd om me in te houden op de eerste brug (Verrazzano-Narrows bridge) en daar heb ik de rest van de marathon profijt van gehad. Het was een geweldige ervaring!"