Marathon training 2020

Inschrijven voor onderstaande cursussen kan. Check hier ons beleid vwb de coronacrisis.

In het najaar van 2020 geen marathon? Plan dan jouw eigen marathon.

Running Holland organiseert een cursus ter voorbereiding op een najaarsmarathon. Wil je een keer de New York marathon (zondag 1 november 2020), de Amsterdam marathon (18 oktober 2020) of de marathon van Rotterdam (25 oktober 2020) lopen? Wij begeleiden je graag opweg naar uw eerste marathon of naar een snelle marathon. Er worden 12 marathontrainingen, 6 duurlopen op zondagochtend + 3 zaterdagtrainingen(op het strand/ i/d duinen) aangeboden verspreid over de periode april-oktober 2020. We vragen een uitgangsniveau van minimaal 2 jaar hardloopervaring en dat de deelnemers het laatste jaar minimaal 1 keer een 10 e.m (16,1 km) hebben gelopen. De clinic van 13 juni wordt gegeven door ervaren marathontrainer Dave Baaars en de clinics van 23 mei en 30 mei bestaan uit een training en presentatie van Nederlandse toploopster Jill Holterman. Voor meer informatie over deze clinics kun je verderop op deze pagina kijken. Daarnaast kun je onbeperkt meelopen in de duurloopgroepen op zondagochtend gedurende de gehele duur van deze najaarsmarathoncursus.

gratis intake, online of face to face

Hoe beter we de doelstelling en achtergrond van onze klanten(jij dus) kennen, hoe beter we jou kunnen begeleiden. We bieden daarom een gratis intake van ongeveer 20 minuten aan waarbij we en plan maken en meest geschikte groep voor je bepalen. Deze gratis intake geldt zowel voor nieuwe cursisten als voor hardlopers die reeds een cursus bij ons hebben gedaan. Klik hier voor het maken van een gratis intake. 

geen geldverspilling

De dagen dat er training gegeven wordt zijn op zowel zaterdagochtend, dinsdagavond en op woensdagavond. We doen ook gezamenlijk mee aan wedstrijden in de voorbereiding. Als je niet op alle geplande trainingsdagen kunt, is dat geen probleem. Je betaalt voor 23 trainingen, daarnaast kun je 5 extra meetrainen op een andere dag bij een andere groep. We gaan er dus van uit dat je niet alle dagen kunt en daarnaast kun je dus onbeperkt meetrainen op zondagochtend met gezamenlijke duurlopen.

training

De meeste trainingen zijn opgebouwd uit een warming-up, loopspecifieke krachttraining, hardlooptechniek en een (interval)programma. Ook worden er regelmatig gezamenlijke lange duurlopen gedaan op zondags. De trainingen zijn bij aanvang rustig en minder lang, en worden gedurende de cursus steeds langer van duur. Een enkele keer doen we mee aan een oefenwedstrijdje als training. Specialisten vertellen na een training over hardlooponderwerpen. Denk aan voedingsdeskundigen en fysiotherapeuten. De meeste trainingen vinden plaats in het Amsterdamse Bos. De lange duurlopen op zondags vinden oa plaats in de duinen en in de omgeving van Amsterdam zoals rondom Durgerdam en langs de Amstel.

blessures

hardlopen is een zware sport, het lopen van een marathon is nog veel zwaarder. Als je iets mankeert in je lichaam, komt het in de marathonvoorbereiding zeker aan het licht. Het voorkomen van blessures en omgaan met blessures speelt in de voorbereiding een belangrijke rol. We werken nauw samen met een fysiotherapeut die is gespecialiseerd in hardloopblessures. Zij hebben zeer veel ervaring met de begeleiding van hardlopers  Wanneer je voor 23 mei geblesseerd raakt en het niet meer ziet zitten, dan krijg je 50% van je geld terug. Vraag om de voorwaarden. We raden aan een sportkeuring door een sportarts te laten doen, zie het kopje van hieronder.

trainingsdata zaterdagochtenden met trainer DAve Baars

groep zaterdag 11.15 uur:
zaterdag 23 mei om 10.00 uur (clinic 1 met Jill Holterman)
zaterdag 30 mei 2020 om 10.00 uur (clinic 2 met Jill Holterman)
zaterdag 6 juni om 10.00 uur Kennemerduinen
zaterdag 13 juni om 10.00 uur (clinic 3 met Dave Baars)
zaterdag 20 juni om 11.15 uur 
zaterdag 27 juni(10.00 uur (strand Zandvoort),
zaterdag 4 juli (10.00 uur Kennemerduinen)
zaterdag 1 augustus om 11.15 uur 
zaterdag 15 augustus wordt er vanaf 9.00-9.30 uur voedingstips gegeven in het Olympisch Stadion
zaterdag 22 augustus om 11.15 uur  (je kan deze week ook bij de andere marathongroep meetrainen)
zaterdag 29 augustus om 11.15 uur (je kan deze week ook bij de andere marathongroep meetrainen)
zaterdag 5 september om 11.15 uur (je kan deze week ook bij de andere marathongroep meetrainen)
zaterdag 12 september om 11.15 uur (je kan deze week ook bij de andere marathongroep meetrainen)
zaterdag 3 oktober om 11.15 uur (je kan deze week ook bij de andere marathongroep meetrainen)
zaterdag 25 oktober om 11.15 uur (je kan deze week ook bij de andere marathongroep meetrainen)

groep dinsdagavonden 19.45 uur met trainer Dave

dinsdag 19 mei om 19.45 uur + clinic 1 met Jill Holterman (zie beneden)
dinsdag 26 mei om 19.45 uur + clinic 2 met Jill Holterman (zie beneden)
+ zaterdag 6  juni om 10.00 uur Kennemerduinen
dinsdag 16 juni om 19.45 uur + clinic 3 met Dave Baars (zie beneden)
dinsdag 23 juni om 19.45 uur 
+ zaterdag 29 juni(10.00 uur (strand Zandvoort),
+ zaterdag 4 juli (10.00 uur Kennemerduinen)
dinsdag 4 augustus om 19.45 uur 
dinsdag 18 augustus  om 19.45 uur+  voedingstips op zaterdag 15 augustus
dinsdag 25 augustus om 19.45 uur  
dinsdag 1 september om 19.45 uur 
dinsdag 8 september om 19.45 uur 
dinsdag 15 september om 19.45 uur 
dinsdag 6 oktober om 19.45 uur 
dinsdag 27 oktober om 19.45 uur 

groep woensdagavonden 18.00 uur met trainer Dave
woensdag 20 mei om 18.00 uur  + clinic 1 met Jill Holterman (zie beneden)

woensdag 27 mei om 18.00 uur + clinic 2 met Jill Holterman (zie beneden)
+ zaterdag 6  juni om 10.00 uur Kennemerduinen
woensdag 17 juni om 18.00 uur + clinic 3 met Dave Baars (zie beneden)
woensdag 24 juni om 18.00 uur 
+ zaterdag 29 juni(10.00 uur (strand Zandvoort),
+ zaterdag 4 juli (10.00 uur Kennemerduinen)
woensdag 5 augustus om 18.00 uur 
woensdag 19 augustus  om 18.00 uur+  voedingstips op zaterdag 15 augustus 
woensdag 26 augustus om 18.00 uur  
woensdag 2 september om 18.00 uur 
woensdag 9 september om 18.00 uur 
woensdag 16 september om 18.00 uur 
woensdag 7 oktober om 18.00 uur 
woensdag 28 oktober om 18.00 uur 
 

Kies je ook voor de videotraining en een persoonlijk trainingsschema, doe deze producten dan apart in de winkelwagen

De trainingen vinden plaats in het Amsterdamse Bos en er wordt verzameld bij het bezoekerscentrum, wanneer er een keer op een andere plaats wordt getraind, wordt dat van te voren per email aangegeven. Komt het tijdstip van zaterdags 11.15 uur een keer net goed uit, dan ben je welkom om die betreffende zaterdag mee te trainen met de groep van 9.30 uur. 
We bieden deze cursus aan op zowel dinsdagavond, woensdagavond als op zaterdagochtend. Je meld je hieronder aan voor één van deze momenten, maar je kunt altijd op de andere dag komen meetrainen als jouw voorkeursdag niet uitkomt.

* de trainingen van 2 mei, 9 mei  en 16 mei starten om 10.00 uur en worden in clinicvorm gegeven. Deze clinics zijn onderdeel van de marathoncursus. Zo'n clinic kan ook los worden betaald en kosten 25 euro.

video marathontraining van Run8

Tijdens de marathonvoorbereiding wordt er veel van je gevraagd en het lopen van een marathon is complex. We raden aan om naast deze praktische trainingen met heel veel tips en persoonlijke adviezen ook te kiezen voor onze video marathontraining van Run8.nl. "Met jouw trainer op zak" kun je altijd alle marathonaviezen bekijken en mis je niets. In ruim 60 video's geven we antwoord op alle marathonvragen die er zijn. De kosten voor deze video marathontraining kosten voor deelnemers aan de marathoncursus 20 euro.

kosten, aanmelden & korting

Wanneer je een tweede keer per week bij ons wilt komen trainen, dan betaal je slechts 50% voor de tweede cursus. Wellicht kom je in aanmerking voor 30% young professional korting of 50% studentenkorting. Via de volgende link vind je meer informatie over het jaarlidmaatschap. Wilt u meer informatie dan kunt u een e-mail of met ons bellen. Zie deze link voor onze contactgegevens. De kosten voor de trainingen bedragen 260 euro (inclusief video training en persoonlijk schema) 240 euro (inclusief persoonlijk schema) of 180 euro zonder persoonlijk trainingsschema. Startnummer en reis zijn niet bij deze cursus inbegrepen.

Jaarleden+ betalen niet extra voor deze cursus, maar wel als zij een persoonlijk trainingsschema willen ontvangen.

Inschrijven Start datum & tijd Dag Doel Locatie Trainer Kosten
zaterdag, 23 mei, 2020 - 10:00
Zaterdag
najaarsmarathon + pers schema +Run8
Amsterdamse Bos
Dave
€ 260,00
zaterdag, 23 mei, 2020 - 10:00
Zaterdag
najaarsmarathon + pers. schema
Amsterdamse Bos
Dave ea
€ 240,00
zaterdag, 23 mei, 2020 - 10:00
Zaterdag
najaarsmarathon
Amsterdamse Bos
Dave ea
€ 180,00
woensdag, 20 mei, 2020 - 18:00
Woensdag
najaarsmarathon + pers. schema + Run8
Amsterdamse Bos
Dave
€ 259,00
woensdag, 20 mei, 2020 - 18:00
Woensdag
cursus najaarsmarathon + pers. schema
Amsterdamse Bos
Dave
€ 239,00
woensdag, 20 mei, 2020 - 18:00
Woensdag
najaarsmarathon
Amsterdamse Bos
Dave
€ 179,00
dinsdag, 19 mei, 2020 - 19:45
Dinsdag
najaarsmarathon + pers. schema + Run8
Amsterdamse Bos
Dave
€ 259,01
dinsdag, 19 mei, 2020 - 19:45
Dinsdag
najaarsmarsthon + pers. schema
Amsterdamse Bos
Dave
€ 239,01
dinsdag, 19 mei, 2020 - 19:45
Dinsdag
najaarsmarathon
Amsterdamse Bos
Dave
€ 179,01
zaterdag, 23 mei, 2020 - 10:00
Zaterdag
najaarsmarathon
Amsterdamse Bos
Jill Holterman
€ 24,99
zaterdag, 30 mei, 2020 - 10:00
Zaterdag
najaarsmarathon
Amsterdamse Bos
Jill Holterman
€ 25,01
zaterdag, 13 juni, 2020 - 11:15
Zaterdag
najaarsmarathon
Amsterdamse Bos
Dave Baars
€ 25,00

clinic 1 op zaterdag 23 mei om 10.00 uur Amsterdamse Bos (25 euro)

'clinic trainingsleer' Nederlands toploper Jill Holterman geeft deze clinic en is van plan mee te doen aan het WK in Parijs en de OS in Parijs op de hele marathon.
praktijk(10.00-11.15 uur): tijdens het praktijkgedeelte van deze clinic gaat Jill in op het belang van de balans tussen 'rust & training'. Verder gaat Jill in op het nut van de verschillende zones. Hoe voelen deze verschillende zones aan en wanneer loop je in deze zones.

theorie (11.15-12.15 uur): Tijdens het theoriegedeelte van deze clinic gaat Jill verder in op het onderwerp trainingsleer:

  • Is het echt zo belangrijk om duurtrainingen in zone 1 te doen?
  • Wat is het nadeel van het te snel lopen van duurlopen?
  • Wat gebeurt er in het lichaam als ik langer train dan voorheen?
  • Wat gebeurt er in het lichaam als ik intensief train? Is dat ook goed voor de marathon?
  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik tijdens mijn marathon langer op mijn voorraden kan lopen?

Uiteraard is er ruim de gelegenheid om vragen te stellen.

clinic 2 op zaterdag 30 mei. 10.00 uur Amsterdamse Bos (25,01 euro)

clinic voeding & ademhaling 
Tijdens het praktijkdeel van deze clinic geeft Nederlands toploopster Jill Holterman een complete training waarbij de onderwerpen 'voeding', 'drinken' en 'ademhaling' centraal staan.

theorie: 11.15-12.15 uur: Jill gaat in op voeding in de voorbereidingstrainingen. Wat is goede marathonvoedsel en hoe belangrijk is drinken? Hoe goed werkt Maurten en Jill neemt testers mee van het merk Clifbar. Verder is er ruim aandacht voor het onderwerp 'ademhaling'. Hoe belangrijk is dat en hoe doe je dat? Hoe train je een betere ademhaling en merk je echt verschil en hoe ervaar je dit verschil?

clinic 3 op zaterdag 13 juni 11.15 uur Amsterdamse Bos (25 euro)

clinic 3 start met een praktijktraining van ongeveer 1,5 uur. Daarna gaan we na afloop in op het lezen en volgen van het trainingsschema. Het gevecht in jouw hoofd tussen discipline en verstand staat daarin centraal. Er wordt ook een video afgespeeld waarin dit wordt laten zien. Wanneer is het goed om jouw opgegeven schema van jouw trainer op te volgen en wanneer is het juist verstandig om daarvan af te wijken. Verder wordt er in gegaan op het trainen in zones. Is dat goed en moet dat ook verplicht met een hartslagmeter? Kun je ook trainen in zones zonder hartslagmeter. Waar moet je op letten?

Wat is bij de cursus inbegrepen

  • 12 marathontrainingen op zaterdagochtend of dinsdagavond of woensdagavond
  • gedurende de hele periode de mogelijkheid om trainingen in te halen op andere momenten.
  • 1 strandtraining op zaterdagochend
  • 2 duintrainingen op zaterdagochtend
  • plus onbeperkt deelname aan duurlopen op zondagochtend. klik hier voor de duurlopen voor de periode april-juli.
  • klik hier voor informatie over de duurlopen in de periode augustus-oktober
  • 5 keer mogelijkheid tot extra training op andere dag in de week bij andere groep.
  • mogelijkheid tot meetrainen in de groep van zaterdags om 9.30 uur als 11.15 uur niet goed uitkomt. Inhalen op andere momenten en locaties kan ook. 
  • persoonlijk trainingsschema (gebaseerd op vragenlijst en logboek)
  • begeleiding via email
  • begeleiding fysiotherapeut
  • informatie van specialisten (oa Jill Holterman en fysiotherapeut en podoloog Fabian Geveke)

sportmedische keuring

Om gezondheidsrisico's uit te sluiten en om je te helpen gericht te trainen raden we je aan om voordat je aan deze cursus begint een sportmedische keuring te doen. Dit kan bij een sportarts. 

14 km is echt te kort

Wij kiezen niet voor de marketingmethode om maximaal 14 km te lopen omdat het simpelweg een minder goede training is dan een lange duurloop. Een training van bijvoorbeeld 28 km is veel specifieker en daarom beter. De kans op spierkramp tijdens de marathon zal daarom kleiner zijn en verder heeft het vele andere voordelen. Wij zijn een hardloopschool waarin termen als 'coaching', 'interesse', 'begeleiding', 'blessurepreventie' veelvuldig naar voren komen en wij heel belangrijk vinden. We begrijpen waarom lopers soms voor deze weg kiezen en maximaal 14 km gaan rennen. De kans op een blessure en overtraindheid is dan namelijk klein. Vanwege de uitstekende begeleiding van onze trainers van de marathoncursussen (zoals Kimja, Maurik en Dave) is de kans op deze klachten een stuk kleiner. Wij willen altijd coachen en vinden goede persoonlijke begeleiding juist fijn. Bijvoorbeeld een half uur eerder afspreken om 1-1 te coachen of na de training een stukje persoonlijke begeleiding te doen doen we heel graag. We passen een trainingsschema regelmatig aan en leren onze cursisten te luisteren naar hun lichaam. we maken duidelijk hoe dat moet en moedigen aan om juist trainingen over te slaan als dat nodig is.

Verder hebben wij juist de ervaring dat lang hardlopen heel erg blessurepreventief is en natuurlijk erg lekker.

Referrenties van enkele cursisten

"deze cursus is super, ik heb zoveel geleerd over de marathon van New York en er daarom heerlijk gelopen. Het is heel leuk om je samen met andere lopers voor te bereiden op een marathon. Je moitveert elkaar en leert van elkaars ervaringen. Halverwege de cursus had ik problemen met mijn knie, maar dankzij de uitstekende begeleiding van verschillende trainers en fysiotherepeut ging ik vol vertrouwen naar NY. Ik had geleerd om me in te houden op de eerste brug (Verrazzano-Narrows bridge) en daar heb ik de rest van de marathon profijt van gehad. Het was een geweldige ervaring!"

Marieke ten Have uit AmsterdamNienke uit Amsterdam: "Hoi Dave, ontzettend bedankt voor de training de afgelopen maanden, je schema's, je support en het vertrouwen dat je me gaf om door te zetten."

Ik ben super trots op het resultaat, thanks!!

Kimja uit Amsterdam: "ik liep 10 minuten sneller dan de vorige keer. Super bedankt voor de training, het schema en de tips. Wat ben je toch een supertrainer!"

Djamel Deken uit Amsterdam (New York 2010, 3 uur 28'): "Running Holland bedankt voor alle waardevolle tips en trainingen. Deze hebben mij erg geholpen bij mijn voorbereiding voor en tijdens de marathon."

Sabrina uit Amsterdam: "Trainer, jij bent mijn held. Heb veel van je geleerd. Ik heb eindelijk kunnen laten zien
dat ik positief kan eindigen. Bedankt."

Michiel uit Amsterdam:  "Dank je wel voor de marathon trainingen. Ik heb nog nooit zoveel km's plezierig gelopen dus een betere training voor de marathon kon ik niet wensen"

Igor uit Amsterdam:  "collega zakte terug na 39km. Ik kon toen nog versnellen. Erg voldaan en trots gevoel als je de finish over bent.Zonder je schema had ik het niet gehaald, thanks!!!"

Hildegard uit Amsterdam:

"Hoi Dave,
Gefinisht in uiteindelijk 5.22. Heel hartelijk dank voor de laatste weken en de tijd die je aan mij besteedt hebt. Het was ook super motiverend dat je aan de kant stond!"

Margriet uit Amsterdam:
"Super bedankt voor alles! Heb zo hard genoten vandaag tijden de Amsterdam marathon en gelukkig geen enge mannen met hamers gezien:)

Thanks!"

Nissi uit Amsterdam:
  "Nogmaals dank voor de cursus. Heb veel geleerd (techniek, voeding, mentaal).
En vond de groep ook erg leuk en stimulerend.
Het was absoluut de moeite waard, Nissi
"

Amber uit Amsterdam:
  "ik heb de marathon van Berlijn gelopen in 3.40. Heel blij mee! Ik wilde tussen de 3.37 en 3.41 lopen en dat is gelukt. En voelde me top fit mede dankzij jouw schema's. Man met de hamer niet tegengekomen.  Alleen de laatste 2 km waren heel zwaar. Maar toen dacht ik aan jou uitspraak ( ga je opgeven waar je maanden voor heb getraind...) en kon ik die laatste 2 toch doen in 5.20 per km.  Morgen ga ik me inschrijven voor de marathon van Berlijn 2014. En doe ik m in 3.30 :-)."

Marieke uit Amsterdam:
"deze cursus is super, ik heb zoveel geleerd over de marathon van New York en er daarom heerlijk gelopen. Het is heel leuk om je samen met andere lopers voor te bereiden op een marathon. Je moitveert elkaar en leert van elkaars ervaringen. Halverwege de cursus had ik problemen met mijn knie, maar dankzij de uitstekende begeleiding van verschillende trainers en fysiotherepeut ging ik vol vertrouwen naar NY. Ik had geleerd om me in te houden op de eerste brug (Verrazzano-Narrows bridge) en daar heb ik de rest van de marathon profijt van gehad. Het was een geweldige ervaring!"